Pánské kolo COLUMBIA mod.40
výrobce: Pope Manufacturing & Co., Hartford, Connecticut, USA
rok výroby: 1895
výrobní číslo: 38 911
Velmi lehké ( udávaná váha 21 ½ lbs. – tj. asi 9,7 kg) a rozšířené jízdní kolo, vybavené oproti předchozím modelům firmy Pope mnoha vylepšeními, např. novým typem ložisek, Elliotovým samomazacím řetězem, atd. Tento model byl standardně osazen dřevěnými ráfky 28“, jednoduchými nafukovacími gumami – plášti a pevným převodem, pomocí něhož se stroj poháněl i brzdil. Nízká váha byla docílena užitím speciálních vylehčených trubek na rám, ztenčením drátů, kterým byla vypletena kola a dalšími vylepšeními, jež však někdy asi byla na úkor pevnosti a odolnosti stroje.
Základní model 40 měl varianty :
Model 41 – dámská verze s nízkým rámem a krytem na řetěz
Model 42 – s koly 26”, pro dámy a muže menší postavy
Model 43 – tandem dáma + pán (dáma vpředu), se spojeným řízením pro oba jezdce
Model 44 – závodní,s jiným převodem,řídítky a ještě nižší váhou (17 ½ lbs.)
Vystavený bicykl má několik odchylek od standardního vybavení, jinak je vzácně původní. Za zmínku stojí původní lak na rámu, korková držadla řídítek, gumy na šlapkách, všechny dráty v kolech. Nadstandardní dobové vybavení je přední brzda a tzv. “hovítka” na přední vidlici, kam si jezdec dával nohy při jízdě s kopce, aby jimi nemusel točit spolu se šlapkami pevného převodu. U tohoto kola jsou hovítka vlastně zbytečná, protože bylo někdy počátkem 20. století vylepšeno výměnou pevné zadní osy za volnoběžnou s protišlapací brzdou od firmy New Departure. Kolo je vybaveno plášťovými pneumatikami Goodyear a je určeno pro vysoké jezdce – má největší velikost rámu, která se vyráběla, se 25” dlouhou sedlovou trubkou a 12” dlouhým krkem řízení. Bohužel chybí typický oválný štítek Columbia a také sedlo Columbia č. 17, standardně s tímto strojem dodávané.